GangTimer – Auto do ślubu – Citroen Traction Avant

Prezentujemy dla państwa model 11 CV o pojemności 1911 cm3 w wersji familiale wyprodukowany we Francji w macierzystym zakładzie przy Quai de Javel w Paryżu w 1954 roku.

Citroen Traction Avant swoją premierę miał na salonie motoryzacyjnym w Paryżu w 1934 roku. Jego produkcja trwała do 1957 roku. Auto wywołało zachwyt innowacyjnością zastosowanych rozwiązań technicznych. Projekt nadwozia Traction Avant’a nie został narysowany, ale pierwotnie został wyrzeźbiony w glinie przez słynnego rzeźbiarza Flaminio Bertoniego.

Ten piękny samochód w mieście był niedościgniony, rozwijał bez trudu prędkość 120 km/h i nawet duże ośmiocylindrowe samochody nie mogły go dogonić gdyż musiały na zakrętach mocno zwalniać. Stąd samochód chętnie wykorzystywany był przez gangsterów, dlatego też w Europie znany jest jako Gangstalimuzine.

Traction Avant stanowi jeden z najbardziej znaczących filarów legendy Citroëna. Wyjątkowe właściwości jezdne tego modelu sprawiły, że stał się najwyżej cenionym samochodem znanych francuskich osobistości od czasów drugiej wojny światowej. Citroën 15 Six w latach 1946-1955 był oficjalnym samochodem prezydenta Republiki Francuskiej. Generał de Gaulle posiadał aż cztery egzemplarze Traction Avant do prywatnego użytku, z których ostatni w wersji 15 Six H został kupiony w 1955 roku. Pasjonatem pierwszych modeli Traction był również prezydent Francji René Coty. Traction Avant był dobrze rozpoznawalny wśród innych marek samochodów dzięki charakterystycznemu ,,starszemu sierżantowi” na przedniej atrapie, który symbolizował koła zębate o zazębieniu daszkowym (tzw. szewrony), opatentowane przez Andre Citroëna w 1904 roku. Do dziś jest to logo marki.

Traction Avant często pojawiał się na ekranie kinowym. Praktycznie niemal w każdym filmie sensacyjnym z lat 30-tych, 40-tych i 50-tych występuje ten model. Najczęściej trafiały mu się role czarnych charakterów, czyli pojazdów gangsterskich, a to zapewne ze względu na to, że z reguły był lakierowany na ciemne kolory. W filmach gangsterskich grał z Jeanem Gabin. We „Flic story” towarzyszył Alainowi Delon. Nie zabrakło go w serii o Jamesie Bondzie. W „Pozdrowieniach z Rosji” („From Russia with Love”) na ulicach Stambułu agenta 007 śledził pracownik bułgarskiego wywiadu prowadzący takie właśnie auto. Traction Avant pojawił się również w filmach z Komisarzem Maigret. W polskim filmie wystąpił w ,,Pułkowniku Kwiatkowskim”, ,,Afonii i pszczołach” oraz w programie ,,Sensacje XX wieku” Bogusława Wołoszańskiego.

Traction Avant był bez wątpienia wybitną konstrukcją ubiegłego stulecia. Inspirował innych producentów pojazdów i wywarł duży wpływ na kierunki rozwoju konstrukcji samochodowych. O jego znaczeniu świadczą liczne publikacje wydawnicze, kluby zrzeszające fanów Traction Avant czy organizowane na całym świecie zloty użytkowników tej marki. Z pewnością zajmuje poczesne miejsce na liście najważniejszych pojazdów XX wieku. Zainspirował również mnie. Z całą pewnością bycie pasażerem tego auta pozostanie w państwa pamięci na zawsze!